52 YILA ONLARCA OYUN, YÜZLERCE ÖDÜL. DEVLET SANATÇISI, “TÜRK TİYATROSU’NUN CESARET ANA’SI , KALIPLARA SIĞMAYAN BİR SANATÇI, AYDINLANMA VE KÜLTÜR İNSANI, GERÇEK BİR ŞOVALYE RUHU. BİZİM GÖRDÜĞÜMÜZ DİLEK TÜRKER.. YA SİZİN AĞZINIZDAN NASIL BİRİ ?
Şimdi bu kadar övgüden sonra, ne diyeceğimi şaşırdım. Canım ben aslında, kendimi; pes etmeyen, tutkulu, yaşamı anlamlamak için bu özelliğinden vazgeçmeyen, dürüst olmaya çalışan, sevgisizlik nedir bilmeyen, bütün bunlara rağmen zaman zaman naif olabilen, galiba tuhaf biriyim.
NASIL BİR AİLE VE ÇOCUKLUK?
Küçük yaşta babasını kaybetmiş, cumhuriyet değerlerinin ışığından yararlanabilmiş, İstanbullu, okumuş bir aile. Ama her şeye rağmen yalnızlığın acısını hep içinde taşımış bir çocukluk.
MUHSİN ERTUĞRUL İLE TANIŞMA HİKAYENİZ VE SONRASINDA HAYATINIZDAKİ ROLÜNÜ SİZDEN DİNLEYEBİLİR MİYİZ?
Ooo bu çok uzun hikaye, bunu kitaptan okuyun. Benim Soytariçe diye bir kitabım çıktı; orada uzun uzun anlattım.
ALMANYA’YA YERLEŞME FİKRİ NASIL OLUŞTU?
Şehir Tiyatrolarında yirmili yaşların sonunda “en iyi kadın oyuncu” ödülleri alıp, sonra da oyun sonrası bazen taş yememek, bazen küfür işitmemek için arka kapıdan çıkmak zorunda kalmak... Neden? Yıl 1978, sağ – sol çatışmaları ayyuka çıkmış. Bu durumda ilerici işler yapmak zorlaşmış, Haldun Taner gibi değerli tiyatro insanı “Kızım, senin yerin biraz daha özgürce kendini geliştireceğin bir ortamda olmak.” deyince ben de o zamanki Belediye Başkanı Aytekin Kotil'den ücretsiz izin isteyerek görgü ve bilgimi arttırmak üzere Almanya'ya gittim.
12 YIL ALMANYA’DA YAŞADIKTAN SONRA NEDEN DÖNÜŞ KARARI ALDINIZ?
12 yıl hiç ara vermeden tiyatro yaptım. O zamanki basın, bunu çok güzel değerlendirmiştir. Türkiye'nin tanıtımına olumlu katkılarım olduğu söylendi, yazıldı. İşte tam o sırada Aziz Nesin, “Ne zaman türkiye'ye geleceksin, artık yeter.” dedi. Ben de, “Siz ne zaman benim için bir oyun yazarsanız, dönerim.” dedim. 1 ay sonra oyunu yazdığını söyleyen bir telefon alır almaz Türkiye'ye döndüm ve bu oyunu oynayabilmek için 1990 yılında Tiyatro Ayna'yı kurdum.
AZİZ NESİN İLK OYUNU “BİR ZAMANLAR MEMLEKETİN BİRİNDE”Yİ SİZİN İÇİN YAZMIŞ…
Evet, az önce bahsettiğim Türkiye'ye dönmeme sebep olan oyundur.
SİNEMADA ÇOK AZ GÖRDÜK SİZİ. BEYAZ PERDEYİ TERCİH ETMİYOR MUSUNUZ?
Hem de nasıl tercih ediyorum. Ama, Hiçbir teklif yok. Ama ölmeden güzel bir filmde oynayacağıma inanıyorum.
GENELDE YAŞARKEN SANATÇIYA DEĞER VERİLMEYEN BİR ÜLKEDE, SİZİ ANLATAN BİR KİTAP YAZILDI. “SOYTARİÇE” … NELER HİSSETTİRDİ SİZE?
Bu kitabın yazılması benim kararımla olmuştur. Ragıp Ertuğrul'la üç yıl birlikte çalıştık. Bence, güzel oldu. Ragıp Ertuğrul çok başarılı oldu. Kendimi çok iyi hissediyorum. Bir sanatçının var olma savaşı, muhalif olarak, kadın olarak üretmekten vazgeçmeyen olarak, oldukça zorlu bir savaş hikayesi...
SİZDEN “TARİHE YÖN VERMİŞ GÜÇLÜ KADINLARI” İZLİYORUZ. SEÇİMİNİZ ÖZELLİKLE Mİ BU YÖNDE OLUYOR?
Evet...
HAYATA KARŞI DİMDİK BİR DURUŞUNUZ VAR. PİŞMANLIKLARINIZ VEYA KIRGINLIKLARINIZ YOK MU?
Kırgınlıklarım var, acılarım var; pişmanlıklarım yok. Bence hayatı boyunca yaptıklarından pişmanlık duymamak başarıdır.
TİYATRO DIŞINDA KENDİNİZE AYIRDIĞINIZ VEYA AYIRABİLDİĞİNİZ VAKİTLERDE NELER YAPARSINIZ?
Düşünürüm, hayal kurarım. Bunları yaparken gezdiğim sergiler, dinlediğim müzikler, okuduğum kitaplar bana refakat ederler.
ŞU DÖNEMDE TİYATROLARA YETERİNCE İLGİ GÖSTERİLDİĞİNİ DÜŞÜNÜYOR MUSUNUZ?
Yeterince sözcüğü çok göreceli bir şey. Ama ben hala tiyatroda seyirci buluyorsam, 16 yıldır, 23 yıldır oynadığım oyunlar varsa umut var demektir.
“SAHNEDE DEVLEŞEN KADIN” SİZİ SAHNEDE SEYREDEN TESİRİNİZDEN KURTULAMADIĞINI SÖYLÜYOR. NASIL BİR SAHNE ENERJİSİDİR BU?
Ben bunu nasıl anlatayım... Biraz Allah vergisi, çalışma, söyleyecek sözünün olması, içtenlik, anlatmak ve anlamak için emek koymaktan vazgeçmemek.
BU KELİMELER SİZE NE HATIRLATIYOR? (TEK KELİME İLE CEVAP VERİNİZ)
TİYATRO : AŞK
AİLE: AİDİYET
AYNA:ÖĞRETMEN
KADIN: UMUT
DOST: LİMAN
RENK: COŞKU
PARA: BİLMEM...
ÖZVERİ: BAZEN GEREKİR
BASKI: LÜZUMSUZ
NEFES: NEŞE
Geri